De 25e NSTT No-Dig Award is gewonnen door A. Hak, TenneT en Genpower voor hun project “Hydrogen Driven Drilling H2DD”. GMB Leidingbouw, Evides en Van Vulpen wonnen de NSTT Publieksprijs voor het project ‘Relinen van een drinkwaterleiding’. Dit werd bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse NSTT- studiemiddag op 6 november 2024.
De NSTT No-Dig Award wordt jaarlijks toegekend aan een innovatief en maatschappelijk relevant project waarbij sleufloze technieken centraal staan. De vakjury kende de Award in 2025 toe aan een project van A. Hak, TenneT en Genpower. Dit project betrof de uitvoering van een 800 m lange boringen voor een 150 kV kabel nabij twee Natura 2000 gebieden. Om de boring doorgang te laten vinden binnen de emissie-grenzen, is gekozen voor Hydrogen Driven Drilling H2DD. Hierbij werd de elektrische boorinstallatie aangedreven met waterstof gedreven generatoren waarmee ter plaatse de benodigde elektriciteit werd opgewekt. Hiermee werd de boring niet alleen volledig emissieloos, maar was ook het transport voor aanvoer van energie sterk gereduceerd.
De NSTT Publieksprijs werd dit jaar toegekend door de leden van de NSTT. Deze prijs ging naar de ‘Relining van een drinkwaterleiding’ door GMB Leidingbouw en Van Vulpen voor Evides. Voor de renovatie van een belangrijke drinkwaterleiding in Oost-Souburg is gekozen voor een reliningtechniek met KIWA keur. Hoewel de reliningtechniek op zich niet nieuw is, werd voor relinen van waterleidingen tot voor kort teruggevallen op Duitse keurinstellingen. Met de introductie van het KIWA-keur is dit niet meer nodig. Het winnende project zal zeker helpen om meer zichtbaarheid te geven aan de mogelijkheden van relining voor drinkwaterleidingen op de Nederlandse markt.
Ook de twee andere nominaties werden door juryvoorzitter Wout Broere geprezen.
Klever boor- en perstechnieken, Van Gelder en Voet Energy Solutions voerden in opdracht van Tennet een 1350 m lange boring volledig elektrisch uit. Hierbij werd gewerkt met batterijen die werden opgeladen door zonnestroom van een apart zonnepark. Deze batterijen werden via de weg aangevoerd en zorgen ervoor dat op de projectlocatie geen vaste stroomvoorziening nodig was. Dit project, met deze lengte, laat volgens de jury zien dat volledig elektrische boringen tegenwoordig op elke locatie te realiseren zijn.
LMR Drilling en Porthos gebruikten een zeer innovatieve oplossing voor de kruising van de zeewering voor een CO2-leiding . Voor de aanlanding van een CO2 leiding op de Maasvlakte is daartoe een PE mantelbuis geïnstalleerd middels een horizontaal gestuurde boring. In deze mantelbuis wordt later een stalen leiding ingetrokken. Om de kathodische bescherming van deze stalen leiding in een PE-mantelbuis goed te laten werken, zijn vooraf in de PE mantelbuis 2000 gaten geboord. Voor de jury een zeer creatieve oplossing om de levensduur van de leiding te waarborgen. Overigens is ook voor dit project gebruik gemaakt van een volledig elektrische installatie, die ter plaatse op het vaste net aangesloten kon worden.
Juryvoorzitter Wout Broere verheugde zich over de inzendingen: "Ze laten ook dit jaar weer zien dat innovaties en verbeteringen binnen sleufloze technieken nog steeds mogelijk zijn en dat daarmee de inzet van sleufloze technieken blijft toenemen”. Het viel de jury verder op dat er dit jaar een sterke focus was op emissieloos werken. Dit sluit aan op de landelijke stikstofproblematiek die gevolgen heeft voor uitvoering van bouwprojecten. Volledig elektrische boorinstallaties worden steeds vaker toegepast en lijken de norm te worden. Het daarvoor koppelen aan het ter plaatse vaste net is een optie, maar het werken met waterstof of zonnestroom laat zien dat elektrisch boren op elke locatie mogelijk is.
We zien de elektrificatie overigens ook toenemen bij de renovatie van (riool)leidingen, waar eveneens meer en meer gebruik wordt gemaakt van elektrisch aangedreven materieel.
Kortom, sleufloos wordt emissieloos.
Zie onze site voor meer informatie over de projecten.