“Een belangrijke stap voorwaarts om ook met tunnelboormachines achteruit te kunnen”. Met die woorden ontving Smet-Tunneling maandag 3 oktober de prestigieuze NSTT No-Dig Award 2016.
De NSTT No-Dig Award wordt jaarlijks uitgereikt voor een project, concept of onderzoek dat bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van sleufloze technieken. In 2016 ging deze naar het Belgische Smet-Tunneling. Zij ontwikkelde op een project in Kopenhagen een pull-back systeem om een tunnelboormachine en 60 meter geboorde buissegmenten (diameter 3600 mm) terug te trekken. Dit naar aanleiding van een uitwendige schade aan een van de buizen die verder boren onmogelijk maakte. Ook reparatie of vervanging vanaf maaiveld was gezien de ligging van 25 m onder een rivier niet mogelijk.
Na de pullback werd het beschadigde buissegment in de startschacht vervangen en werd het project alsnog tot een goed einde gebracht. In het verleden zou dit een “verloren boring” zijn geweest. Met deze ontwikkeling is dat niet meer nodig.
Juryvoorzitter Wout Broere hierover: “de mogelijkheid om, indien noodzakelijk, ook achteruit te kunnen met een tunnelboormachine voegt een nieuw stuk gereedschap toe aan de sleufloze technieken. Tegelijkertijd maakt dit project ook weer eens duidelijk hoe belangrijk een goed kwaliteitsborging van alle onderdelen van het proces is, in dit geval specifiek van de boorbuizen”.
Naast de inzending van Smet-Tunneling waren nog vijf andere hoogwaardige inzendingen genomineerd.
HOBAS en Strukton boorden onder het spoor bij Lent de grootste GVK-buis in Nederland ooit.
Kouwenberg en Nationale Bomenbank verplaatsten met een vernuftige bodemconstructie twee monumentale bomen.
De gemeente Rotterdam ontwikkelde een concept voor het sleufloos vervangen van ca 1700 duikers zonder overlast voor verkeer en bewoners.
Normag ontwikkelde een elektrisch aangedreven 300 tons HDD-boormachine die door variabel gebruik van het aantal motoren (power on demand) meer dan 50% brandstofreductie kan bereiken.
Visser en Smit Hanab en Open IJ introduceerden Systems Engineering en BIM bij vier complexe boringen in het zeesluiscomplex bij IJmuiden.