NSTT No-Dig Award en Publieksprijs 2019

Vattenfall, Denys, en Van Vulpen winnaars NSTT No-Dig Award 2019
ProRail, Kouwenberg Infra, Anton Rail en Infra en Waverail winnaars de Publieksprijs

 

Op 10 oktober 2019 zijn de NSTT No-Dig Award en NSTT Publieksprijs 2019 uitgereikt. Hiervoor waren twee projecten genomineerd. Beide projecten waren gericht op het - met veel creativiteit en innovativeit - terugdringen van de overlast van werken aan ondergrondse infra. De schaalgrootte en achterliggende technieken van beide projecten liepen erg uiteen, hetgeen twee zeer verschillende nominaties opleverde.

 

De NSTT No-Dig Award 2019 werd toegekend door de vakjury die onder andere keek naar voorkoming van hinder, complexiteit en aandacht bij het brede publiek. Deze Award ging naar Vattenfall, Denys en Van Vulpen.

Denys en Van Vulpen voerden in opdracht van Vattenfall een aantal HDD-boringen van > 1 km uit om de twee Amsterdamse stadsdelen Nieuw West en Zuid te verbinden met een warmteleiding. Deze leiding is nodig om de ambities van de stad waar te maken: in 2040 gasvrij. Om de verbinding van beide stadsdelen te maken, moesten de A10 en de (goederen)vaarweg De Schinkel gekruist worden. Plaats van actie was daarmee de drukke gebouwde omgeving, met het uittredepunt naast het Olympisch Stadion. Door handig gebruik te maken van de ruimte op het Zuidamstelkanaal hoefden de boorstrengen niet op land uitgelegd worden en lag de intrekboog onder de brug van de Amstelveenseweg in plaats van over deze weg. Met de methode gingen de bovengrondse verkeersstromen ongehinderd door en kunnen 25.000 huishoudens van warmte worden voorzien.

 

René Vissers (Denys) neemt namens de winnaars de NSTT No-Dig Award in ontvangst uit handen van juryvoorzitter Wout Broere

De NSTT Publieksprijs werd bepaald door de bezoekers van het NSTT No-Dig Event 2019 waar meer dan 1.500 bezoekers hun stem konden uitbrengen. De Publieksprijs ging naar ProRail, Kouwenberg Infra, Anton Rail en Infra en Waverail. Zij ontwikkelden samen een sleufloze verwijderingsmethode voor 40mm PE-leidingen. Hierbij wordt een staaldraad op de aanwezige PE-leiding verlijmd. Aan de hand van de staaldraad kan de PE-leiding vervolgens uitgetrokken worden. De methode is beproefd op een spooremplacement. Hier moesten ondergrondse leidingen voor de was- en schoonmaakinstallatie verwijderd en vervangen worden. Met de nieuwe methode is in twee weekenden ruim 3,5 km leiding verwijderd. Tegelijkertijd is met de pipecrackmethode ook 600 m waterleiding vervangen. De methoden hebben zich bewezen als tijdbesparend, vermijden ontgraving tussen de sporen, hebben geen last van de verontreinigde bodem en reduceren het risico op schade aan andere kabels en leidingen.

 

Jojanneke Alwon (ProRail) neemt namens de winnaars de NSTT Publieksprijs in ontvangst uit handen van Johan Bosch (voorzitter NSTT)

Naar boven